Home informacja Pendolino: ceny, trasy, informacje, relacja z podróży
Pendolino: ceny, trasy, informacje, relacja z podróży

Pendolino: ceny, trasy, informacje, relacja z podróży

14 grudnia 2014 oficjalnie na polskich torach ruszyły przejazdy Pendolino. W tym wpisie zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje o nowej kategorii pociągów – Express InterCity Premium – obsługiwanej właśnie przez Pendolino. Dostępne trasy, ceny, zniżki, informacje – to znajdziecie w tym wpisie.
A do tego jest i relacja z przejazdów Pendolino: specjalnie dla Was wybieramy się podróż na trasie Wrocław – Warszawa Centralna – Wrocław (pierwszy odcinek w II klasie, powrót w I klasie).

TESTUJEMY PENDOLINO – RELACJA (być może) NA ŻYWO

Specjalnie na potrzeby tego wpisu, jak tylko ruszyła sprzedaż internetowa biletów zakupiliśmy bilety na przejazd na trasie Wrocław Główny – Warszawa Centralna – Wrocław Główny.

Nasza podróż wygląda tak:
> Wrocław Główny – Warszawa Centralna 06:17 – 10:02 (podróż w 2 klasie)
> Warszawa Centralna – Wrocław Główny 16:20 – 20:06 (podróż w 1 klasie)

Relację z pociągu postaram się poprowadzić w miarę możliwości “na żywo”. Niestety nic nie możemy obiecać – z dwóch powodów. Po pierwszy obecnie PKP Intercity nie udostępnia darmowego WiFi w Pendolino – ma ono jednak być dostępne w styczniu 2015. A po drugie – sama konstrukcja pociągu ponoć bardzo skutecznie tłumi sygnał sieci komórkowej i nie wiemy czy nie będzie on zbyt słaby, aby na bieżąco wrzucać tutaj zdjęcia. Zobaczymy.

Pendolino Wrocław Główny –> Warszawa Centralna –> Wrocław Główny (podróż – odpowiednio – w 2 i 1 klasie)

Na początek niedzielnego poranka wybierzemy się z Wrocławia do Warszawy pociągiem o 06:17. Planowany przyjazd do stolicy to 10:02. W drogą powrotną udamy się w 1 klasie. Planowo z Warszawy mamy wyruszyć o 16:20, aby dojechać do Wrocławia o 20:06.

INFORMACJE O PENDOLINO: CENNIK, TRASY i INNE

Krótko o tym co zaoferuje nam Pendolino

EIC Premium oferuje dwie klasy: pierwszą oraz drugą. Na pokładzie będą łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej. Rozkładane fotele w obu klasach, indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne przy każdym miejscu – gwarantują komfortową podróż. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów umieszczone zostały specjalne stelaże na bagaż. Pociąg wyposażony jest również w 4 wieszaki na rowery.

Tradycyjne tablice informacyjne zastąpią elektroniczne wyświetlacze, na których będą pojawiać się komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny będzie również nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Pociąg został przystosowany do potrzeb osób niewidomych czy niedowidzących – miejsca siedzące zostały oznaczone w języku Braille’a, jak również osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. To z myślą o nich przy wejściu do wagonu została zamontowana rampa (obsługiwana przez personel pociągu) ułatwiająca wsiadanie/wysiadanie z pociągu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Dla niepełnosprawnych pasażerów została przystosowana także toaleta.

W pociągach zlokalizowana została część barowa umożliwiająca przygotowanie i sprzedaż posiłków oraz napojów, z przestrzenią na konsumpcję.

Ponadto każdy pasażer otrzyma poczęstunek: w kl. 2 będzie to napój (do wyboru), natomiast w kl. 1 dwa napoje (do wyboru) i przekąskę.

Trasy Pendolino (Express InterCity Premium)

Pociągi Express InterCity Premium połączą północ z południem Polski, kursując między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami, jak również Wrocławiem.
Ale nie tylko mieszkańcy największych miast będą mogli na co dzień korzystać z nowoczesnych pociągów. Na trasie Warszawa – Katowice składy zatrzymają się także we Włoszczowie oraz Sosnowcu. Jadąc ze stolicy do Wrocławia – w Częstochowie, Lublińcu i Opolu. A w drodze z Warszawy do Gdyni – w Iławie, Malborku, Tczewie, Gdańsku i Sopocie.

Lista tras i czasy przejazdów:

  • Warszawa-Kraków > czas przejazdu 2 godz. 28 min.
  • Warszawa-Katowice > czas przejazdu 2 godz. 34 min.
  • Warszawa-Wrocław > czas przejazdu 3 godz. 45 min.
  • Warszawa-Gdańsk > czas przejazdu 2 godz. 58 min.
  • Kraków-Gdańsk > czas przejazdu 5 godz. 23 min.
  • Katowice-Gdańsk > czas przejazdu 5 godz. 45 min.

    pendolino-trasy-pociagow-481x456px

    Czasy przejazdów Pendolino:

    pendolino-czasy-przejazdow-856x695px

    Cennik biletów Pendolino

    Ceny będą zaczynać się od 49 zł, a po wyczerpaniu puli najtańszych biletów będzie można skorzystać ze zniżek w przedsprzedaży (te zniżki będą liczone od ceny regularnej/bazowej).

    Najpierw udostępnione zostaną bilety z 30% rabatem, a następnie z 20% i 10% zniżką.



    Po wyprzedaniu biletów w niższych cenach zaczną obowiązywać stawki bazowe. Pule biletów z rabatami (30%, 20%, 10%) będą limitowane. Zgodnie z zasadą “wcześniej – taniej” bilety w atrakcyjnych cenach zakupią osoby planujące podróż z wyprzedzeniem. Obowiązywać będą także ulgi ustawowe.

    Warto dodać, iż na kursy do połowy stycznia dostępny będzie trzy razy więcej najtańszych biletów niż zwykle. W tej sposób Intercity wynagrodziło klientom problemy ze sprzedażą internetową.

    Lista tras i cen:

    • Warszawa-Kraków > od 49 PLN (cena standardowa: 150 PLN)
    • Warszawa-Katowice > od 49 PLN (cena standardowa: 150 PLN)
    • Warszawa-Wrocław > od 59 PLN (cena standardowa: 150 PLN)
    • Warszawa-Gdańsk > od 49 PLN (cena standardowa: 150 PLN)
    • Kraków-Gdańsk > od 98 PLN (cena standardowa: 189 PLN)
    • Katowice-Gdańsk > od 98 PLN (cena standardowa: 189 PLN)

      Oferta będzie dostępna w kasach, biletomatach, na stronie internetowej oraz dzięki aplikacji mobilnej, za wyjątkiem sprzedaży na pokładach nowych pociągów. Podróż EIC Premium będzie mogła odbyć się wyłącznie na podstawie biletu kupionego przed wejściem do pociągu (nie będzie możliwości zakupu biletu po wejściu do pociągu!)

      Bilety kupimy na stronie Intercity.pl

      Cennik biletów na kurs Pendolino:

      pendolino-rozklad-cennikbiletow-1094x780px

      Kilka informacji o Pendolino

      9 składów Pendolino w regularnym kursowaniu

      Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których do dziś 15 przeszło restrykcyjne testy. W grudniu br. zostanie wykorzystanych 9 pojazdów do jazd z pasażerami. Na trasie z Warszawy do Krakowa będzie kursowało 7 par połączeń, ze stolicy do Trójmiasta 5 par, a pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz Warszawą i Katowicami po 2 pary. 6 składów będzie stanowić niezbędną rezerwę. Bezpieczeństwo pasażerów jest priorytetem dla PKP Intercity, więc wdrożenie nowych pociągów musi odbyć się odpowiedzialnie. Ze względu na opóźnienie w dostarczeniu składów przez producenta, czas potrzebny na testy uległ drastycznemu skróceniu.

      Pendolino pojedzie powyżej 160 km/h

      W lipcu 2014 r weszły w życie przepisy umożliwiające prowadzenie w Polsce ruchu kolejowego z prędkościami powyżej 160 km/h. Wówczas PKP Intercity złożyło do UTK wniosek o zmianę Certyfikatu Bezpieczeństwa w części A i B. 19 listopada prezes UTK zmienił certyfikat bezpieczeństwa część A dla spółki PKP Intercity. Obecne przewoźnik ma wszystkie potrzebne Certyfikaty wymagane do prowadzenia pojazdów powyżej 160 km/h. Już w połowie grudnia tego roku, do Krakowa i Katowic pojedziemy z prędkością 200 km/h, a podróż zajmie około 2,5 godziny.

      Prędkości Pendolino będą sukcesywnie zwiększane

      W grudniu 2014 r. ruch pociągów Pendolino z prędkością 200 km/h będzie prowadzony na odcinku Zawiercie – Olszamowice o długości ok. 80 km. Docelowo liczba odcinków z najwyższymi prędkościami będzie rosła wraz z zakończeniem terminowo realizowanych inwestycji infrastrukturalnych. Tabor kolejowy kupowany jest na 30 lat, co gwarantuje, że wraz z postępem prac inwestycyjnych będzie możliwe podnoszenie prędkości jazdy.

      Pociąg jest przystosowany do polskich warunków zimowych

      Pendolino spełniają wszelkie wymagania określone w unijnej Technicznej Specyfikacji dla Interoperacyjności. Są tym samym technicznie i funkcjonalnie zgodne z warunkami klimatycznymi obszaru środkowoeuropejskiego panującego w Polsce, a więc przystosowane do zakresu temperatur od -25 do +40 st. C. (w najzimniejszym miesiącu, czyli styczniu, średnia temperatura to – 3.3 °C ).

      Pendolino w liczbach

      • 7 – z tylu członów składa się każdy pociąg. Ma 187,4 metra długości i waży 395,5 tony
      • 20 pociągów kupiło PKP Intercity. W grudniu 2014 na tory wyjedzie 9, a 6 będzie w rezerwie
      • 49 PLN kosztuje najtańszy bilety (nie licząc zniżek ustawowych)
      • 120 maszynistów z pięciu sekcji będzie docelowo prowadzić pociągi EIP
      • 135 osób będzie liczyć załoga drużyn konduktorskich EIP
      • 386 000 km rocznie przejedzie każdy z pociągów

        Aktualizacja 2014.12.14, 22:00

        PKP Intercity podało kilka statystyk z pierwszego dnia regularnych kursów Pendolino:

        pendolino-pierwszydzien


        Wpis powstał na podstawie materiałów dostarczonych przez PKP Intercity, za co serdecznie dziękujemy przewoźnikowi. Uprzedzając wszelkie pytanie – wpis nie był jednak w jakikolwiek sposób sponsorowany przez PKP Intercity. Bilety zakupiliśmy sami, korzystając z internetowego systemu sprzedaży biletów.






        mleko

        Komentarz(31)

        1. No siok, Polaczki się dorobiły nowych składów, szkoda że ceny jak zwykle są bandyckie, a przy okazji zlikwidowane zostaly pociągi TLK. To jest wlaśnie debilna polityka PKP. Ja mam 30min. do granicy z Czechami wsiadam sobie bez łaski w Bohuminie i po 3h jestem w Pradze. Cena w kasie tylko 350koron Pendolino, normalny express 315koron. Ciekawe że w cywilizownych krajach się da, a w 4 świecie się nie da. Najlepiej na tym wyjdzie Polski Bus, bo pewnie zwiększy ilość autobusów przy normalnych cenach.

          1. Dlaczego tak pogardliwie piszesz o Polakach .Podejrzewam ze jestes Zydkiem lub swiatowym homoseksualista(.Prosze opublikowac ten wpis bo czuje sie obrazony przez rzekomo lepszych)

        2. Z tym Pendolino to masakra. Niby nowoczesny pociąg, lecz nie ma co popadać w hurraoptymizm – na Zachodzie od lat jeżdżą już bardziej nowoczesne pociągi. Ceny na Pendolino to masakra. OK, można kupić z wyprzedzeniem czasu taniej. I by było OK, gdyby nie to, że ilość biletów jest limitowana (w promocji). Tych kilkanaście szt. to trochę przesada. Uczciwie by było, gdyby każdy mógł kupić taniej bilet z wyprzedzeniem (bez limitów), a tak “kto pierwszy to lepszy”. Przecież przez to i tak by nie wystarczyło na wypełnienie pociągu ludźmi. Większość ludzi kupuje bilety w dniu podróży czy parę dni przed podróżą. A wtedy bilety są najdroższe. Chce się w dwójkę pojechać z Katowic do Gdańska, idzie się do kasy, mówi się “poproszę 2 bilety normalny na następny pociąg do Gdańska” a tu do zapłaty prawie cztery “stówy” (w jedną stronę). Kompletnie jest to do nieprzemyślane, bilety dla zwykłego obywatela są bardzo drogie. W końcu nie każdy (a w sumie większość) nie kupuje biletów przez Internet, w PL z natury podróż planuje się spontanicznie (np. wypad do rodziny na morze czy w innym celu). Czesi mają wiele więcej rozumu (mowa o ich kolejach).

        3. Mówiąc, że ceny na Pendolino w Polsce są wysokie, wykazujecie się ogromną niewiedzą i ignorancją. Prawda jest taka, że Polska to jeden z nielicznych krajów, w którym można za tak stosunkowo niewielkie pieniądze przejechać się pociągiem tej klasy.

          1. Głupoty piszesz, w Czechach trasa z Bohumina do Pragi kosztuje 350koron, czyli jakieś 55zł OW, RT to wydatek 110zł. Bilety kupujesz bez łaski w kasie w dniu wyjazdu.

          2. Barcelona – Paryż (ponad 1000km) cena w promocji: 29,00 ? DLA KAŻDEGO, bez limitu zakupu (sprawdzałem na styczeń) a czas przejazdu to 6h (tyle co u nas połowa tej trasy z Katowic do Gdańska)

        4. Nie widzę nigdzie tych osiągnięć Pendolino. 2:35 z Warszawy do Katowic jeździłem ekspresami czy IC kilka lat temu. Wtedy kosztowały 100 czy 106 zł w jedną stronę, a na pokładzie podawano napój i ciastko. Jak się trafiło ne EC Praha, to i prąd był, i dobre piwo w WARSie.

          Teraz mamy 150 zł, brak ciastka, czas dojazdu ten sam, tylko pociąg bardziej nowoczesny. Słabe to ulepeszenie. Dla jednej osoby już bardziej się opłaca pojechać samochodem, przy większej liczbie to już PKP odpada zupełnie.

          I jeszcze Włoszczowa na trasie :)

        5. Witam

          Pendolino Warszawa – Katowice 2,35 h.
          To jest śmiech na sali.
          W latach 90-tych ponad 20 lat temu jeździłem expresem z tym samym czasem przejazdu :).
          Gdzie jest tu jakieś ulepszenie !!!

          1. tyle ze wtedy pociagow bylo ilestam razy mniej, natezenie ruchu znacznie mniejsze, logistyka prostsza, a ten konkretny kurs jezdzil ile razy? raz dziennie? w dodatku jakims gratem z dziurawymi oknami? jak mozna to ze soba porownywac?

              1. Wydaje mi się że nie jeździłeś na tej trasie nigdy.

                Pociągów było kilka dziennie. Oprócz Expresów jeździły EuroCity, InterCity. Jeździły również pośpieszne które tak jak pozostałe zatrzymywały się tylko w Sosnowcu a ceny były dużo niższe.

                Standard nie był taki zły w przedziałach czysto.
                W pierwszej klasie InterCity serwowano też jakiś drobny poczęstunek.

                Czas przejazdu był dokładnie taki sam.
                To jest po prostu wywalanie publicznych pieniędzy w błoto na jakieś
                ustawiane przetargi.

        6. jechałem dzisiaj z WAW do GDN – nie narzekam na nic , cicho , o czasie , miła obsługa , przejazd za 49 PLN – nie mam żadnych zastrzeżeń i się cieszę w przeciwieństwie do wielu malkontentów ale takie POLSKIE ….. większość osób komentujących nie jechało ale pisze co usłyszało lub przeczytało

        7. Katowice-Gdańsk > czas przejazdu 5 godz. 45 min ODLEGŁOŚĆ ok. 500km (600km koleją)
          Madryt-Barcelona > czas przejazdu 2 godz. 30 min ODLEGŁOŚĆ ok. 500km
          Mediolan-Rzym > czas przejazdu 2 godz. 55 min ODLEGŁOŚĆ ok. 600km

          To chyba tyle w temacie szybkich kolei w PL.

        8. A ja podróżuje przewozami regionalnymi i naprawde nie mam co narzekac. W sumie zawsze na czas, dibra cena biletów.

        9. No ja też z nimi jeszcze nie podrózowałam ale nic straconego. Natomiast faktycznie bardzo cenie sobie przewozy regionalne. Spokojnie zawsze sie sprawdzaja.

        10. Tak to juz jest ze zawsze własnei wybieramy najlepszy srodek transportu. A ja Przewozami Regionalnymi dojeżdzam codziennie do pracy i naprawde sa jak najbardziej ok.

        11. To ja powiem Wam ze Przewozy Regionalne spośród tych wszystkich innych przewozników są dla mnie najlepsi. Nie zawiodłam sie, zawsze wszystko o czasie bez spóznień. Lubie z nimi jezdzic.

        12. Przewozy są jak najbardziej ok i w sumie naprawde jesli chodzi o podrózowanie kolejami to tez uważam ze oni sa jednymi z lepszych.

        13. Zdecydowanie ja wybieram zawsze Przewozy Regionalne i powiem Wam ze to naprawde swietne wyjście jesli chodzi o bezpieczne przemieszczanie sie.

        14. I have checked your blog and i’ve found some duplicate content, that’s why you don’t rank high in google,
          but there is a tool that can help you to create 100% unique articles, search for:
          Boorfe’s tips unlimited content

        15. I have noticed you don’t monetize your page, don’t waste your traffic, you can earn additional bucks every month.
          You can use the best adsense alternative for any type of website (they approve all websites), for more info simply search in gooogle:
          boorfe’s tips monetize your website

        Opublikuj komentarz

        Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *