Home poradnik Poradnik Podróżnika cz. 10: Odwołany lot, opóźniony lot – co zrobić? Prawa pasażera, odszkodowanie

Poradnik Podróżnika cz. 10: Odwołany lot, opóźniony lot – co zrobić? Prawa pasażera, odszkodowanie

Zapraszam do kolejne części z cyklu “Poradnik Podróżnika”. Tym razem opiszę wszystkie sprawy związane z odwołaniem lotu, opóźnieniem lotu. Znajdziecie tutaj także informacje o przysługujących prawach pasażerowi takiego lotu. Dowiecie się, czy i kiedy macie prawo do odszkodowanie i w jakiej wysokości.
W Unii Europejskiej wszystkie te sprawy reguluje rozporządzenie Unii Europejskiej nr. 261/2004, zwane też “EU 261/2004”.
Pełną treść tego rozporządzenia (w języku polskim) możecie pobrać z naszego serwera: KLIK

Postanowienia UE dotyczą lotów odbywanych na terenie Unii Europejskiej, a dokładnie lotów w wypadku których wylot bądź przylot (lub obydwie operacje) mają miejsce na terenie państw należących do Unii.
Artykuł 7 rozporządzenia mówi o odszkodowaniu w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od długości trasy:
– 250EUR dla tras wewnątrzwspólnotowych o długości do 1500 km
– 400EUR dla tras wewnątrzwspólnotowych o dłuższych i wszystkich lotów dłuższych niż 3500 km
– 600EUR dla pozostałych lotów

Celem ułatwienia nawigacji, artykuł został podzielony na dwie oddzielnych części.

I) Odwołanie lotu.

W tym wypadku przewoźnik musi zaoferować następującą pomoc (do wyboru przez pasażera) :
– zwrot kosztów biletów
– zmianę biletu (darmowe przebukowanie) na kolejny lot do miejsca docelowego najbliższym możliwym lotem, w miarę dostępności miejsc
– pokrycie kosztów noclegu (w rozsądnym “standardzie” hotelu) i wyżywienia oraz kosztów dojazdu z/na lotnisko

Pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowanie (z Art. 7), chyba, że:
–  odwołanie lotu miało miejsce z przyczyny niezależnej od przewoźnika, czyli: strajku, niesprzyjającej pogody, wybuchy wulkanu, nagłej (niemożliwej do przewidzenia) usterki, wybuchu wojny itp.
– przewoźnik poinformował pasażera o odwołaniu lotu min. 14 dni przed planowaną datą lotu
– “zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu”
– “zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu”


II) Opóźnienie lotu.

W wypadku opóźnienia lotu, o:
– dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500km
– trzy lub więcej godzin dla tras wewnątrzwspólnotowych o dłuższych i wszystkich lotów dłuższych niż 3500 km
– czterech lub więcej godzin dla pozostałych lotów,

pasażer ma następujące prawa:
– posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania
– w wypadku odlotu w dniu kolejnym niż aktualny, zakwaterowanie w hotelu w przypadku, gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera

III) Kilka uwag i najczęściej zadawanych pytań:

1) Miałem wykupiony lot na trasie XXXXX-YYYYY oraz YYYYY-ZZZZZ, niestety lot XXXXX-YYYYY został odwołany/opóźniony – czy mogę zmienić datę loty YYYYY-ZZZZZ ?

W wypadku “tanich” linii (Ryanair, Wizzair, Easyjet, …) niestety nie można, gdyż tanie linie są liniami typu point-to-point, dlatego nie biorą odpowiedzialności za niezdążenie na kolejny lot.
W wypadku “tradycyjnych” linii oraz posiadaniu całej trasy na jednym bilecie, przewoźnik musi taką pomoc zaoferować.

2) Jak uzyskać zwrot pieniędzy za odwołany lot?

Ta procedura została opisana w poprzedniej części Poradnika Podróżnika: KLIK

3) Jak skontaktować się z przewoźnikiem?

Z przewoźnikiem można się skontaktować za pomocą partnera na lotnisku, bądź telefonicznie za pomocą infolinii: KLIK

4) Jak mogę złożyć skargę?

Przed złożeniem skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, należy zwrócić się o odszkodowanie do przewoźnika. Odpowiedź odmowna, bądź brak odpowiedzi w ciągu 30 dni, powoduję, iż możemy składać skargę do ULC. Należy wypełnić wniosek ze strony ULC: KLIK i złożyć go do odpowiedniego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (odpowiedniego w stosunku do kraju wylotu)

————————-

W wypadku, iż dalej macie jakieś pytania (i propozycje uzupełnienia pkt III ), bądź też uwagi, piszcie je w komentarzu albo mailowo na adres [email protected]
Nie bójcie się także pytać na naszym ShoutBoxie :)





mleko

Komentarz(78)

  1. Dziękuję, jeszcze jutro zadzwonie na infolinie zobaczymy czy coś ciekawego mi powiedzą i wtedy będę pisał reklamację. By chociaż zwrócili koszty dodatkowe które wyliczyłem, ale czytałem też że 400 ero może mi się należyć odszkodowania za osobę.
    Ale przyzcyną była mgła więc nie wiem czy jakiekolwiek szanse mam.

  2. Witam,
    wykupilam bilet w ryanair przed swietami do Polski, jednakże obawiam się że lot moze byc odwołny z powodu pogody (snieg). czy w takim wypadku ryanair jest zobowiazany do darmowego przebookowania lotu, czy bede musiala w wlasnym zakresie wydac kolejne pieniadze na zakup nowego biletu?

  3. Lot odowałany.Proszę o info co do lotów. na stronie Ryanair?a mogę zmienić tylko lot który został odwołany czyli np do rzymu. nie mogę zmienić lotu z rzymu który jeszcze się nie odbył. Podobno można to zmienic tylko przez call canter o podwyższonej płatności. Może ktoś ma wiedzę ? do jakiego terminu ( czy to jest miesiąc czy dłużej ) mogę wybrać termin wylotu i powrotu na rezerwacji odwałanego lotu. czy z powodu odwołania lotu w lutym mogę go przebookować np na wrzesień. czy mogę skorzystać ze zmiany planu podróży do miejsca docelowego w póżniejszym terminie dogodym do pasażera w zależności od dostępności wolnych miejsc na pokładzie. Dzięki za pomoc

  4. A co myślicie o tym. LOT poinformował, że Armenia nie przeszła na czas letni w związku z tym przylot nastąpi godzinę wcześniej wg czasu lokalnego. W konsekwencji zamiast o 4:55 przyleci o 3:55. Czy w tym przypadku istnieje możliwość darmowego przebukowania?

  5. mam pytanie jezeli chodzi o dodatkowy wykup ubezpieczenia w RYANAIR. Jezeli zrezygnuje z dodtakowego wypupu ubezpieczenia( poniewaz wykupilem w Generali NW, cywilne i od bagazu) i jezeli mi odwolaja lot to czy ryanair jest zobowiazany zapewnic mi lot w pozniejszym terminie? czy jezli nie mam tego ich ubezpieczenia a lot mi odwolaja z np zlej pogody to ich obowizkiem jest zapewnienie mi innego polaczenia (np. Pozniejszego)? czy poprostu lot odwolany i potem sam musze sobie radzic i placic za nastepny?

  6. Witam. Zaplanowalm wakacje w miesiecznym wyprzedzeniem .Wykupilam wycieczke lecz dzien przed wylotem dostlam informacje ze lot zostaje opzniony o 11 godzin i 40 minut . nietstety ale trace na tym ponad pol dnia moich wacjacji. jeszcze nie znam przyczyn przesuniecia lotu . Lot poznan – marsa alm (egipt ) . Prosze mi powiedziec czy mam szanse na oszkodowanie od lin lotniczych ? Dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam

  7. Witam, czy w związku ze zmianą lotniska wylotu (plan podróży) w Easyjet z BER na SXF (reszta bez zmian) jest np szansa zmienić datę wylotu z inicjatywy pasażera na inną

  8. czy ktos z Panstwa wykupil bilety na lot miedzynarodowy? Ja mam na swieta Bozego Narodzenia zBrukseli do Warszaway, i mam nadzieje ze sie ta linia zreanimuje, bo to moj drugi raz (bylam klioentem Air Polonia-ktos pamieta ta linie?), czy ktos ma doswiadczenie z “chargeback”? Placilam Master Card,
    sama nie wiem, moze ktos cos napisze madrego.
    dzieki, Malgorzata

    1. Oczywiście, że można a nawet trzeba się starać o odszkodowania za opóźniony lot. Im więcej będzie takich skarg tym bardziej linie lotnicze będą starały się nie doprowadzać do takich sytuacji. O tym ile odszkodowania można dostać dowiecie się m.in. na stronie: http://odszkodowanielot.pl/

  9. Dość często latam i trzy razy składałam wnioski o odszkodowanie. 2 razy się udało! Za pierwszym razem koleżanka przetłumaczyła mi skargę na francuski i się udało. Za drugim było po polsku i powołali się na pogodę ? pudło. Za trzeci korzystałam z dwujęzycznych, darmowych formularzy ze strony http://www.odszkodowaniezalot.com. Po trzech miesiącach dostałam pieniądze na konto (1000pln z hakiem). Trzeba walczyc o swoje!

  10. Musza byc zmiany dotyczące odpowiedzialnosci linii lotniczych za niedotrzymanie warunkow umowy.
    Strajk nie powinien byc zaliczany do nadzwyczajnych okolicznosci
    strajkuje personel Lufthansy (stewardesy) bo nie dogadaly sie z zarzadem lufthansy – cala wina jest po stronie lufthansy. Strajk powinien byc podstawa do wyplaty odszkodowan dla pasazerow.

    Według rozporządzenia WE 261 z 2004 roku dotyczącej praw pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej, pasażerowie muszą otrzymać finansową rekompensatę, jeśli ich lot został odwołany lub odmówiono im wejścia na pokład z powodu przepełnienia. Dodatkowo, w październiku 2012 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że pasażerowie, których lot miał co najmniej 3-godzinne opóźnienie również mają prawo do odszkodowania.

    Wyjątek stanowi zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności, pozostających poza kontrolą linii lotniczych, takich jak strajki lub złe warunki atmosferyczne.

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *