
Raport: wakacyjne plany mieszkańców dużych i średnich miast
Warto przeczytać
Aż 63,5% Polaków bierze pod uwagÄ™, że ze wzglÄ™du na pandemiÄ™ koronawirusa w ostatniej chwili bÄ™dzie musiaÅ‚o zrezygnować z letnich planów urlopowych – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Europa Ubezpieczenia. JednoczeÅ›nie COVID-19 istotnie skróciÅ‚ w badanej grupie Polaków Å›redniÄ… dÅ‚ugość wyjazdu urlopowego.
Badanie Europa Ubezpieczenia – jednego z liderów rynku ubezpieczeÅ„ podróżnych – zrealizowano w dniach 9-10 marca metodÄ… wspomaganego wywiadu komputerowego ? CAWI. Zapytano w nim 750 osób z miast liczÄ…cych ponad 100 tys. mieszkaÅ„ców o wpÅ‚yw pandemii COVID-19 na ich plany zwiÄ…zane z wypoczynkiem i aktywnym spÄ™dzaniem czasu wolnego. To osoby najbardziej aktywne i mobilne na rynku usÅ‚ug turystycznych i sportowych.
ZestawiajÄ…c plany dotyczÄ…ce tegorocznego wypoczynku z realnymi zachowaniami urlopowymi z 2019 roku widać wyraźnie, że pandemia wpÅ‚ynęła na skrócenie czasu wyjazdu wakacyjnego. JednoczeÅ›nie blisko poÅ‚owa badanych zgodziÅ‚a siÄ™ z twierdzeniem, że ze wzglÄ™du na koronawirusa częściej bÄ™dzie wybieraÅ‚o siÄ™ w najbliższym sezonie letnim na kilkudniowe, spontaniczne wyjazdy – kosztem dÅ‚uższego, zaplanowanego wczeÅ›niej urlopu. Ten trudny dla wszystkich czas zmieniÅ‚ sposób planowania wakacyjnego wypoczynku. Przystosowanie siÄ™ do tych trwaÅ‚ych zmian w zachowaniach Polaków bÄ™dzie wyzwaniem dla branży ubezpieczeniowej – mówi Marat Nevretdinov, prezes Europa Ubezpieczenia.
41,3% respondentów deklaruje, że spędzi tegoroczne wakacje w Polsce, a 24,7% planuje wyjazd zagraniczny. 19,9% badanych osób nie wie jeszcze, co będzie robić latem. 15,9% spędzi urlop w miejscu swojego zamieszkania i w jego najbliższej okolicy. 9,3% przeznaczy go na przydomowe prace i porządki.
>> SPRAWDŹ OFERTY LAST MINUTE!
Podczas trzeciej fali pandemii plany wakacyjne Polaków najlepiej opisuje jedno sÅ‚owo: niepewność. Z jednej strony możemy siÄ™ spodziewać szturmu na krajowe kurorty i obiekty turystyczne. Z drugiej strony, duża część badanych nie wie jeszcze, co bÄ™dzie robić latem. Ze wzglÄ™du na czÄ™sto zmieniajÄ…ce siÄ™ restrykcje wielu z nich decyzjÄ™ dotyczÄ…cÄ… wyjazdów bÄ™dzie podejmować w ostatniej chwili. JeÅ›li dodamy do tego wysoki poziom gotowoÅ›ci do skorzystania z szybkich, krótkoterminowych ubezpieczeÅ„ – zadeklarowaÅ‚o go 45,8% respondentów – to możemy siÄ™ spodziewać ogólnego wzrostu popytu na tego typu usÅ‚ugi – mówi Tomasz Janas, ekspert ds. ubezpieczeÅ„ podróżnych w Europa Ubezpieczenia.
WÅ›ród aktywnoÅ›ci, za którymi respondenci tÄ™skniÄ… najmocniej po roku trwania pandemii i wprowadzania ograniczeÅ„ zwiÄ…zanych z aktywnym spÄ™dzaniem czasu wolnego sÄ…: spotkania towarzyskie ze znajomymi (67,6%), wyjÅ›cia do restauracji (67,3% respondentów) i krótkie, spontaniczne wyjazdy 1- i 2-dniowe (61,9%). JednoczeÅ›nie najmniej brakuje im zakupów w centrach handlowych – tÄ™ aktywność wskazaÅ‚o jedynie 39,8% badanych.
Treść wpisu pochodzi z informacji prasowej