Home loty Opóźniony lot? Sprawdź co możesz zyskać.
Opóźniony lot? Sprawdź co możesz zyskać.

Opóźniony lot? Sprawdź co możesz zyskać.

Kto podróżował z pomocą linii lotniczych, ten wie, że jest to najszybszy sposób na dostanie się w nawet najbardziej oddalone zakątki świata.

Zna też plusy latania – komfort, oszczędność czasu, jest to też najbezpieczniejszy środek transportu. Jednak czasem pojawiają się przeciwności, które przysłaniają nawet największe korzyści z takiego sposobu podróżowania.

Problemy mogą się zacząć tuż po wejściu na lotnisko. Automatyczne drzwi rozsuwają się, Ty przekraczasz próg hali wejściowej i kątem oka dostrzegasz tablicę z informacją o lotach. Patrzysz i oczom nie wierzysz – Twój lot jest opóźniony 4 godziny i nie wiadomo dlaczego. Co robisz?

Keep calm and don’t panic

Polskie koleje często się spóźniają, liniom lotniczym też się to zdarza. Na szczęście w europejskich przepisach taka sytuacja została przewidziana, a Ty jako pasażer masz swoje prawa. I choć wiele zależy od długości trasy i czasu opóźnienia, to jednak w wielu sytuacjach linie lotnicze muszą zadbać o Twój komfort. Katarzyna Pilarczyk, Menadżer Produktu i Procesu w GIVT, opowiada:

Zdarzają się różne sytuacje losowe, które sprawiają, że przewoźnik nie może zapewnić nam terminowego transportu. Wtedy możemy liczyć ze strony linii lotniczych na napoje, posiłki czy bony żywieniowe, muszą nam też zapewnić dostęp do telefonu. Jeśli natomiast planowany lot odbędzie się dnia następnego, przewoźnik musi nam zapewnić transport z i do kwatery noclegowej, którą również organizuje. Kiedy nam to wszystko przysługuje? Gdy nasz lot o długości do 1500 km opóźnia się co najmniej 2 h, o długości 1500-3500 km o minimum 3 h, a lot powyżej 3500 km – o 4 h.

Komunikacja z przedstawicielami linii lotniczych nie zawsze jest wzorowa, szczególnie w kryzysowych sytuacjach, warto więc znać swoje prawa i po prostu się o nie upomnieć. Pamiętaj jednak, że te regulacje dotyczą tylko lotnisk i przewoźników europejskich. Przykładowo w USA nie ma przewidzianych udogodnień w przypadku opóźnienia lotów krajowych czy międzynarodowych. Jedynie po upływie 3 lub 4 h od planowanego startu przewoźnik musi Cię wypuścić z samolotu, jeśli w takowym się znalazłeś, dbając o Twoje bezpieczeństwo. Na pokładzie samolotu zaś, stojącego na płycie lotniska, musi Ci zapewnić napoje, dostęp do toalety oraz opiekę medyczną.

>> SPRAWDŹ JAK ŁATWO UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE

Kawa, ciastko, co dalej?

Linie lotnicze wiedzą, że nie każdy orientuje się w obowiązujących przepisach. Gdy już wypijesz wodę, kawę czy herbatę, zjesz coś, a następnie wsiądziesz do samolotu i polecisz do miejsca docelowego, historia wydaje się być zakończona happy endem. Są jednak dodatkowe prawa, z których dopiero możesz skorzystać. Katarzyna Pilarczyk z GIVT przypomina:



Przewoźnicy, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, powinni wynagrodzić pasażerom opóźnienia. Kwoty odszkodowań wynoszą od 250 do nawet 600 euro. Wszystko oczywiście zależy od długości lotu oraz czasu opóźnienia. Linie lotnicze nie wykazują jednak nadmiernych chęci w informowaniu klientów o przysługującym im prawie. Ważne jest więc, aby zachować wszelkie potwierdzenia odbytego lotu, aby później móc złożyć reklamację i uzyskać rekompensatę.

Kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźnienie wylotu?

Jakich opóźnień i lotów dotyczą odszkodowania, uwzględnione w europejskich przepisach? Przede wszystkim rozporządzenie ma zastosowanie tylko do przestrzeni powietrznej UE i obowiązuje na wszystkie loty z lotnisk UE, Norwegii, Szwajcarii lub na Islandię albo na loty z krajów trzecich, do tych krajów, jeżeli przewoźnik zarejestrowany jest w UE, Norwegii, Szwajcarii lub Islandii. W innych przypadkach obowiązuje Konwencja Montrealska, która przewiduje uzyskanie odszkodowania tylko w przypadku, gdy opóźnienie spowoduje utratę opłaconej i nie podlegającej zwrotowi rezerwacji. Wracając jednak do europejskich przepisów – kwota odszkodowania jest uzależniona od długości trasy.

Już od 3 godzin opóźnienia możesz otrzymać:

Są oczywiście sytuacje, w których przewoźnik nie odpowiada za przesunięcie czasu wylotu. Dotyczy to złych warunków pogodowych, zamknięcia przestrzeni powietrznej bądź strajków pracowniczych, ale tylko wtedy, gdy nie są to pracownicy linii lotniczych. Odszkodowanie przysługuje Ci wtedy, gdy to z winy przewoźnika nastąpiło opóźnienie (problemy techniczne, wpływ innych lotów).

Walka Dawida z Goliatem?

Wszystko pięknie, odszkodowanie się należy, reklamację możesz złożyć, ale? No właśnie. W pojedynkę czasem ciężko wygrać z linią lotniczą, która z powodu dodatkowych kosztów nie jest skora do wypłacania należnego odszkodowania. Nie każdy ma zaplecze prawników i specjalistów, z którego może skorzystać. A przynajmniej tak większość pasażerów sądzi.

Aby uzyskać należne odszkodowanie, nie trzeba walczyć o nie w pojedynkę. Firma GIVT pomaga pasażerom szybko i sprawnie uzyskać należną rekompensatę. Musisz jednak dać sobie pomóc – pamiętaj, aby nawet w przypadku rezygnacji z opóźnionego lotu dokonać odprawy (karta pokładowa obok biletu i potwierdzenia rezerwacji jest najważniejszym dowodem). Jest to Twoje poświadczenie, że z danego lotu chciałeś, ale nie mogłeś skorzystać. Zachowaj też wszelkie paragony za opłaty, które dokonywałeś z powodu opóźnienia. A potem po prostu odbierz swoje pieniądze od przewoźnika, bo dokładnie takie jest Twoje prawo.

Zobacz jakie to proste, sprawdź.







mleko

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *