Chociaż czas latania za złotówkę raczej minął już bezpowrotnie, latanie zdecydowanie przestało być synonimem luksusu. Oprócz biznesmenów udających się w delegacje, na pokładach nie brak studentów, turystów czy całych rodzin zmierzających w odwiedziny. Dla wszystkich z Was, przydatne może być zestawienie wszystkich lotniczych tras krajowych wraz ze szczegółami. Zapraszamy do lektury.
Choć ubyło nam kilku przewoźników z krajowego nieba (Sky Taxi, OLT), każdego dnia dziesiątki rejsów krajowych wzbija się w niebo. Obecnie mamy na rynku cztery linie lotnicze sprzedające loty na trasy po Polsce:
- LOT, w tym rejsy operowane przez euroLOT
- euroLOT samodzielnie
- Ryanair
- SprintAir
Jedynym portem lotniczym, który nie posiada w swojej ofercie połączeń typu domestic jest Łodź. Z kolei Zielona Góra nie oferuje nic poza kilkoma rejsami do Warszawy w tygodniu.
Mapa prezentująca sieć połączeń wszystkich przewoźników
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat ze schematu wypadły między innymi trasy Zielona Góra – Gdańsk, Rzeszów – Gdańsk, czy Bydgoszcz – Kraków. Część z nich miała charakter sezonowy (mogła wiązać się z dopłatą samorządu), część z kolei nie zapewniała wysokiego obłożenia samolotów i została zamknięta jako nierentowna.
Połączenia krajowe LOT
Narodowa linia lotnicza operuje loty wyłącznie z portu lotniczego im. Chopina w Warszawie (model hub and spoke). Stąd, siatka “krajówek” jest bogata i ma za zadanie zapewnić pasażerów przesiadkowych na loty europejskie czy long-haul. Z Warszawy polecimy do Szczecina, Poznania, Wrocławia, Katowic, Krakowa, Rzeszowa i Gdańska.
Niestety, większość niedrogich miejsc jest sprzedawana w tranzycie, stąd dla pasażerów nietranzytowych pozostają często wysokie taryfy biznesowe. Szczęśliwie od czasu do czasu uda się upolować tanie loty krajowe już od 119 PLN w jedną stronę w taryfie First Minute lub promocji, np. Szalona Środa.
Bilety w tych cenach można znaleźć na stronie PLL LOT lub w serwisach partnerskich, np. Flipo.pl.
Połączenia samodzielne euroLOT
euroLOT uruchomił pierwsze samodzielne krajówki w 2011 roku. Mimo sporych wahań siatki towarzyszących od początku linii, koniem pociągowym projektu okazało się skierowane do biznesu połączenie Gdańsk – Kraków. Towarzyszy mu sezonowa trasa z Wrocławia do Gdańska oraz trzy nowe trasy związane z promocją lokalnych samorządów: z Bydgoszczy do Warszawy oraz z Lublina do Gdańska i Wrocławia. W pewnym sensie jako lot krajowy można traktować również wakacyjne trasy do Heringsdorfu, niemieckiego portu lotniczego położonego zaledwie kilka kilometrów od Świnoujścia.
Najtańsze taryfy dostępne są tylko na stronie Eurolot.com. W tym między innymi stała cena do Bydgoszczy – 99 PLN w jedną stronę. Niedawno opisywaliśmy też świetne ceny na trasie Wrocław – Gdańsk czy Lublin – Wrocław.
Rewolucja Ryanair: krajówki z Modlina i nie tylko
Na to czekali wszyscy – Ryanair ogłosił latanie po kraju. Wprawdzie z Modlina, nie z Okęcia, ale te ceny… nawet 19 PLN w jedną stronę. Potem kolejny krok – zwiększenie częstotliwości do dwóch lotów dziennie, dzięki czemu można załatwić sprawunki w jeden dzień, po czym kolejny – creme de la creme, czyli wejście na lukratywne trasy euroLOTu z Gdańska.
Ostatecznie, Ryanair w sezonie letnim lata raz dziennie z Modlina do Wrocławia i Gdańska, oraz 3 razy w tygodniu z Gdańska do Wrocławia i Krakowa. W sezonie zimowym obsługiwał będzie poranne i wieczorne loty z Modlina do Wrocławia i Gdańska. Loty na trasach modlińskich ciągle są dostępne po 25 PLN w każdą stronę: artykuł, natomiast pozostałe trasy jak dotąd bywały od 59 PLN/84 PLN w jedną stronę za Wrocław/Kraków.
Trzeba pamiętać, że możemy bezpłatnie na pokład zabrać jedynie standardowe bagaże podręczne. Za wszystkie dodatkowe produkty i usługi trzeba zapłacić. Bilety nabywamy poprzez stronę ryanair.com.
Zielona Góra
Na koniec nasz rodzynek z Babimostu. Port Lotniczy, który obecnie obsługuje jedynie 6 połączeń tygodniowo do Warszawy. Jest to zarazem jedyna samodzielna trasa pasażerska SprintAir. Rozkład ułożony wybitnie pod zielonogórzan mających sprawunki w stolicy, poranny wylot i popołudniowy powrót z dodatkowym lotem na weekend. Trzeba być uczciwym i przyznać, że ceny są nienajgorsze: 149 PLN lub 159 PLN z autobusem do centrum miasta w jedną stronę. Całkiem niedawno dostępna także była Wakacyjna promocja dla rodzin.
Bilety na loty Zielona Góra – Warszawa nabywamy na stronie linii SprintAir.
Podsumowanie
Zarówno przewoźnicy jak i porty lotnicze sugerują, że to nie koniec rozwoju latania po kraju. Ryanair zapowiadał zainteresowanie kolejnymi trasami. Z kolei euroLOT ewidentnie upodobał sobie klientów samorządowych i kusił już port lotniczy w Bydgoszczy promocyjnymi stawkami marketingowymi na loty do Krakowa, które były bardzo dobrze obłożone za czasów OLT. LOT obecnie zmaga się z planem restrukturyzacyjnym, jednak skonsolidował ofertę domestic skupiając się na dowozach na połączenia atlantyckie. Wydaje się, że prym będą wiedli dwaj pierwsi gracze, czyli Ryanair i euroLOT. Mali polscy gracze jak Sky Taxi czy SprintAir raczej skupiają się na przewozach czarterowych i cargo.
Życzymy i sobie i Wam, żebyśmy musieli jak najczęściej aktualizować ten artykuł i dodawać kolejne sekcje. :-)
No i co z tego?
Nooo, zależy… :) A wiedziałeś, że do Lublina teraz latanie w modzie? :D
…myślałem, że w samolocie…
Denerwuje mnie ze robicie z czytelnikow idiotow. Piszecie: ” Szczęśliwie od czasu do czasu uda się upolować tanie loty krajowe już od 119 PLN w jedną stronę w taryfie First Minute lub promocji, np. Szalona Środa.”
A sami kupujecie bilety na krajowki duzo taniej, sposobami o ktorych nie pisze sie publicznie…
Czyli jak???
bebe…