Raport: Nowe oblicze turysty. Co zmienia się w podróżach Polaków?
Warto zajrzeć!
Polacy podróżują coraz częściej i ciekawiej – stawiamy na objazdówki, rodzinne wakacje, aktywny wypoczynek i klasyczne all-inclusive. Jeździmy za granicę zarówno z biurami podróży, jak i na własną rękę. Wyjazdy planujemy przez strony internetowe, aplikacje, a nawet z pomocą sztucznej inteligencji, ale rezerwować je lubimy też u agentów. Do zorganizowanych wyjazdów przekonuje nas komfort, bezpieczeństwo i oszczędność czasu. Ostateczny wybór konkretnego wyjazdu zależy jednak od ceny i kierunku. Taki obraz polskich turystów rysuje się w Raporcie “Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży”, który wspólnie z ekspertami branży ubezpieczeniowej i turystycznej opracowała Europa Ubezpieczenia.
Raport “Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży” pokazuje, jakie są obecnie priorytety podróżnych w Polsce oraz jakie czynniki wpływają na wybór formy i miejsca wypoczynku. To kompleksowe podsumowanie aktualnych trendów i postaw polskich turystów, przygotowane w oparciu o badanie przeprowadzone przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinia w maju br. na grupie ponad 600 osób wyjeżdżających turystycznie za granicę.
Długie wyjazdy z biurami podróży
Jak wynika z Raportu badani najczęściej wyjeżdżają na krótkie wyjazdy 3-4 razy w roku (48%), najczęściej w granicach Polski (68%). Takie podróże są w zdecydowanej większości organizowane samodzielnie (80%). Długie wyjazdy organizujemy najczęściej 1-2 razy w roku (72%). W przypadku tych wyjazdów 56% badanych korzysta z biur podróży.
Polacy stawiają na różnorodność w podróżowaniu
Rodzinne wakacje cieszą się największą popularnością – aż 48% badanych deklaruje, że najchętniej spędza urlop z najbliższymi. Niewiele mniej osób – 41% – wybiera objazdówki, a 38% decyduje się na city break, czyli krótkie wypady do miast pełnych atrakcji. Podobną popularność mają wakacje typu all-inclusive, które wybiera 37% badanych. Aż 26% respondentów stawia na aktywne wyjazdy sportowe, organizowane samodzielnie.
>> PODRÓŻE LAST MINUTE (i nie tylko) Z POLSKI – NAJLEPSZE OKAZJE!
Zdecydowanie rośnie popularność turystyki aktywnej, gdzie podróżni szukają wyzwań związanych z wypoczynkiem połączonym z uprawianiem sportów, jak np. wędrówki, jazda na rowerze czy sporty wodne. Podróże przygodowe wskazuje 21% badanych, co sugeruje niemałe zainteresowanie wyjazdami w bardziej nietypowe i odległe miejsca, które oferują niezapomniane przeżycia. Na popularności zyskują także bardziej wyspecjalizowane formy wypoczynku – 14% Polaków wybiera wyjazdy typu well-being i spa, a 8% stawia na kulinarne podróże w poszukiwaniu lokalnych smaków.

Planowanie podróży? Online, mobilnie i… z polecenia
Cyfrowe narzędzia odgrywają coraz większą rolę w planowaniu zagranicznych wyjazdów. Połowa Polaków korzysta z serwisów rezerwacyjnych, a 40% przegląda strony internetowe i aplikacje biur podróży. Co trzeci turysta zagląda do porównywarki ofert, co pokazuje rosnącą wagę nowych technologii w procesie decyzyjnym. Coraz większe znaczenie zyskują ponadto media społecznościowe. Niemal 1/3 badanych korzysta z nich podczas planowania urlopu, a 21% sprawdza opinie na forach turystycznych.
Co ciekawe, aż 11% respondentów przyznaje, że przy organizacji wyjazdu wspiera się sztuczną inteligencją. Mimo cyfrowej rewolucji, nie rezygnujemy jednak z tradycyjnych źródeł informacji – aż 40% Polaków ufa rekomendacjom rodziny i znajomych.
Z biurem podróży, bo wygodnie i bezpiecznie
W ramach Raportu Europa Ubezpieczenia sprawdziła również, jakie są motywacje Polaków do korzystania z biur podróży. Jak pokazują wyniki badania konsumenci korzystający z biur podróży szukają nie tylko atrakcyjnych warunków finansowych, ale także zaufania, komfortu i szeroko pojętego wsparcia w podróżowaniu. Decyzja o skorzystaniu z usług biura podróży często opiera się na potrzebie wygody i ograniczeniu wysiłku związanego z organizacją wyjazdu. Wspomniane czynniki, czyli wygoda (53%) i oszczędność czasu (44%) ? przeważają nad względami finansowymi czy ofertowymi.
>> WIĘCEJ WPISÓW Z KATEGORII “NEWS”
W dalszej kolejności Klienci wskazują na chęć korzystania z ofert all-inclusive (43%) oraz korzystne ceny (30%), które oferują biura podróży. Klienci chętnie korzystają z wyjazdów zorganizowanych również z uwagi na poczucie bezpieczeństwa, które te zapewniają. Bezpieczeństwo to rozumiane jest zarówno jako opieka podczas podróży (39%), jak i pewność co do jakości usług (30%). Polscy turyści korzystają również z biur podróży, ponieważ są one polecane przez bliskich (18%) oraz z uwagi na potrzebę podróżowania w grupie (16%).

Najważniejsze czynniki przy wyborze wycieczki z biura podróży
Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że cena (66%) oraz kierunek wyjazdu (63%) są najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze wycieczki z biura podróży. Wysoka jakość zakwaterowania (53%) oraz odpowiednia lokalizacja hotelu (47%) również mają duże znaczenie, co podkreśla potrzebę zapewnienia komfortu i wygody podczas pobytu. Istotny wpływ na decyzję ma również rodzaj wyżywienia (43%), wskazując na preferencje dotyczące kompleksowości usług. Bezpieczeństwo transportu (35%) oraz obsługa klienta (34%) to aspekty, które mają znaczenie dla turystów w dalszej kolejności. Dla części respondentów istotne są także takie czynniki jak dostępność wycieczek dodatkowych (28%), opinie o biurze (28%) czy elastyczność oferty (26%)

Rezerwacje często online, ale wciąż chętnie rozmawiamy z doradcą
Klienci biur podróży korzystają z różnych kanałów kontaktu przy dokonywaniu rezerwacji. Coraz więcej osób rezerwuje wycieczki online, za pośrednictwem stron internetowych (49%) lub aplikacji mobilnych. najpopularniejszym kanałem rezerwacji jest strona internetowa biura, na co wskazało ją 49% badanych. Niewiele mniej, bo 48%, lubi też jednak osobistą wizytę u agenta turystycznego.
Coraz większą rolę odgrywają także nowe technologie – 21% respondentów korzysta z aplikacji mobilnych, a 11% wybiera kontakt telefoniczny z konsultantem. Różnorodność preferowanych kanałów kontaktu wskazuje na potrzebę oferowania zróżnicowanych form obsługi klienta, dostosowanych do różnych grup odbiorców.
>> POTRZEBUJESZ WALUTY NA WYJAZD? SPRAWDŹ PROMOCJE INTERNETOWEGO KANTORU!
Za granicę niemal zawsze z polisą
Ubezpieczenia podróżne stały się ważnym elementem planowania wyjazdu dla znacznej części zainteresowanych wyjazdami turystycznymi Polaków. Na zakup polisy przed wyjazdem decyduje się niemal 80% badanych. W tej grupie 33% osób kupuje ją na każdy wyjazd, a 46% uzależnia zakup od długości wyjazdu lub destynacji. Jedynie 11% ankietowanych kupuje polisę tylko w sytuacji, kiedy jest w pakiecie wyjazdu turystycznego, a 10% w ogóle rezygnuje z tego typu ochrony.


Treść wpisu pochodzi z informacji prasowej