PKP Intercity: Po 2030 r. nawet 88 mln pasażerów rocznie i dwa razy więcej pociągów
Takie plany przewoźnika!
W 2030 r. liczba przewożonych przez PKP Intercity pasażerów ma wynosić 88 mln, a w kolejnych latach nawet przekraczać tę liczbę. Narodowy przewoźnik zamierza uruchamiać 800 pociągów dziennie, które będą poruszać się po torach z prędkością 160-250 km/h.
Pozwoli to znacznie skrócić czasy przejazdów. Największy w historii spółki PKP Intercity program inwestycyjny sprawi, że w ciągu niecałej dekady przewozy dalekobieżne staną się najnowocześniejsze w Europie. Kolej czeka także wiele wyzwań tj. dalszy rozwój technologiczny czy kształcenie kadr, by zapełnić lukę pokoleniową. To główne wnioski z debaty PKP Intercity zorganizowanej podczas 15. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.
Nowoczesne, komfortowe pociągi, dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów i poruszające się nawet z prędkością 250 km/h to zdaniem uczestników debaty PKP Intercity pt. “Strategia rozwoju, nowy i zmodernizowany tabor oraz potrzeby pasażerów – kolej w perspektywie po 2030 roku” przyszłość kolei. Dzięki temu, zdaniem panelistów, liczba pasażerów wybierających kolej będzie stale rosła. Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych zauważył, że po latach recesji, kolej radzi sobie coraz lepiej i przyciąga rekordowe liczby pasażerów.
Od kilku lat trwa największy w historii program inwestycyjny na kolei. Do 2030 roku narodowy przewoźnik przeznaczy 27 mld zł na zakup lub modernizację wagonów i lokomotyw, jak i stacji postojowych. To bardzo ambitne zadanie, jednak Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, uspokaja, że inwestycje nie są zagrożone.
>> PODRÓŻE LAST MINUTE (i nie tylko) Z POLSKI – NAJLEPSZE OKAZJE!
Nie mamy wątpliwości, że ambitną strategię rozwoju kolei w Polsce uda się zrealizować. Ten proces już trwa. Startowaliśmy z naprawdę niskiego poziomu. Jeszcze kilka lat temu pasażerowie rzadko wybierali kolej, a dziś bijemy rekordy przewozowe. Kluczem dalszego rozwoju jest sukcesywna praca nad rozwojem oferty – dodał minister.
Z kolei Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity zauważył, że udało się przełamać wiele barier na kolei, dzięki czemu spółka inwestuje rekordowe kwoty w modernizację taboru, cyfryzację i infrastrukturę postojową. W 2030 roku, zdaniem prezesa, spółka będzie europejską wizytówką sektora kolejowego.
>> WIĘCEJ WPISÓW Z KATEGORII “NEWS”
Profesor Andrzej Szarata, Rektor Politechniki Krakowskiej zwrócił uwagę, że kolej po załamaniu na przełomie wieku stopniowo odbudowuje swoją pozycję i przyciąga coraz więcej pasażerów. Podkreślił jednak, że aby kolej utrzymała wysokie tempo wzrostu musi stawić czoła dwóm wyzwaniom: przełamać resortowość i odbudować potencjał kadrowy.
Rafał Cichy, Dyrektor Departamentu Certyfikacji w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym zauważył, że planując przyszłość kolei nie można zapominać o stałym rozwoju technologicznym taboru oraz szukaniu coraz to nowych rozwiązań, by móc konkurować z innymi środkami transportu również poprzez wzrost komfortu jazdy, punktualności i przewidywalności.
>> POTRZEBUJESZ WALUTY NA WYJAZD? SPRAWDŹ PROMOCJE INTERNETOWEGO KANTORU!
Podczas dyskusji poruszono także temat zmiany znaczenia dworców w przestrzeni miejskiej. Krzysztof Golubiewski, Członek Zarządu PKP S.A. zauważył, że dworce pełnią dziś nie tylko funkcje związane z podróżami koleją. Stają się miejscami kulturotwórczymi miasta. Podkreślił także, że dla przyszłości kolei niezwykle ważną kwestią będzie ułatwienie dostępu do dworców.
Treść wpisu pochodzi z informacji prasowej przewoźnika