Informacje!
Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL). Tematem rozmów jest m.in bezpieczeństwo, regulamin pracy oraz regulamin wynagradzania.
W wypadku braku porozumienia od 1 maja 2022 może czekać nas lotniczy częściowy paraliż.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson informował, że w piątek zostało uzgodnione z Europejską Organizacją ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), jakie działania zostaną podjęte od 1 maja 2022, jeśli nie będzie pełnej obsługi kontrolerów ruchu lotniczego. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ULC, jeśli nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego, ok. dwie trzecie lotów z Warszawy i Modlina może się nie odbyć od 1 maja 2022.
>> WIĘCEJ WPISÓW Z KATEGORII “NEWS”
Tymczasem w poniedziałek 25 kwietnia 2022 wieczorem w Dzienniku Ustaw (KLIK) opublikowano Rozporządzenie “w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym”
Wprowadza ono możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych na dwóch warszawskich lotniskach: lotnisku Chopina w Warszawie oraz lotnisku Warszawa/Modlin.
§ 1. W związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa, zwanego dalej “TMA Warszawa”, wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych w TMA Warszawa
Dalej czytamy, że operacje lotnicze mogą być wykonywane między godzinami 09:30 a 17:00 czasu lokalnego, ale “pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”
Wskazano też że – ostatni samolot, który będzie przylatywał, żeby potem jeszcze móc odlecieć, będzie musiał wylądować na 1 godzinę i 15 minut przed godziną 17.
Dodatkowo wprowadzono pierwszeństwo dla niektórych kierunków – operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:
1) Londyn – Heathrow (EGLL);
2) Londyn – Luton (EGGW);
3) Londyn – Stansted (EGSS);
4) Frankfurt (EDDF);
5) Nowy Jork (KJFK);
6) Chicago (KORD);
7) Paryż (LFPG);
8) Bruksela (EBBR);
9) Stambuł (LTFM);
10) Rzym (LIRF);
11) Amsterdam (EHAM);
12) Toronto (CYYZ);
13) Dubaj (OMDB);
14) Incheon (RKSI);
15) Monachium (EDDM);
16) Rzeszów (EPRZ);
17) Wiedeń (LOWW);
18) Tel Awiw (LLBG);
19) Oslo (ENGM);
20) Zurich (LSZH);
21) Dublin (EIDW);
22) Kopenhaga (EKCH);
23) Budapeszt (LHBP);
24) Wilno (EYVI);
25) Praga (LKPR);
26) Bukareszt (LROP);
27) Düsseldorf (EDDL);
28) Barcelona (LEBL);
29) Lizbona (LPPT);
30) Tbilisi (UGTB);
31) Berlin (EDDB);
32) Szczecin-Goleniów (EPSC)
>> PODRÓŻE LAST MINUTE (i nie tylko) Z POLSKI – NAJLEPSZE OKAZJE!
Ograniczono też operacje dla każdego z kierunków: W przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, o których mowa wyżej, dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019-2021
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2022.
AKTUALIZACJA
Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował informację o przewoźnikach lotniczych obsługujących trasy priorytetowe.
Na 32 trasy mamy: 2 przypisane do Ryanair, 2 przypisane do Wizz Air, 2 przypisane do Lufthansy, po 1 przypisanym do Air France, Emirates, KLM, TAP Portugal, Swiss, Austrian Airlines, Turkish Airlines oraz… 19 przypisanych do PLL LOT
Wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras z lotnisk i do lotnisk, o których mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym.