Ciężki rok!
Rok 2020 stał w Katowice Airport pod znakiem pandemii koronawirusa, która wywoła największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa. Pandemia i związane z nią obostrzenia m.in. czasowe zakazy ruchu pasażerskiego, obowiązkowe testy i kwarantanna, spowodowały gigantyczny spadek ruchu pasażerskiego. Jednak dzięki zdywersyfikowanej infrastrukturze pyrzowickie lotnisko mogło i obsługiwało przez cały czas ruch towarowy. Miniony rok w tym segmencie okazał się rekordowy.
Katowice Airport umocniło się na pozycji niekwestionowanego lidera wśród polskich portów regionalnych w przewozach cargo. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zarządzające pyrzowickim lotniskiem, kontynuowało proces inwestycyjny. Ze względu na spadek przychodów wywołany pandemią wymagał on korekty, dlatego skupiono się na inwestycjach kluczowych z perspektywy dalszego rozwoju portu.
STATYSTYKI RUCHU PASAŻERSKIEGO
Pandemia koronawirusa, czyli bezprecedensowa sytuacja, z którą przyszło się zmierzyć branży lotniczej na całym świecie, miała zauważalny, negatywny wpływ m.in. na statystyki ruchu pasażerskiego. Zdecydowana większość lotnisk – w tym Katowice Airport – zaobserwowała znaczny spadek liczby obsłużonych podróżnych.
W 2020 roku z siatki połączeń regularnych i czarterowych dostępnej w Katowice Airport skorzystało dokładnie 1 445 781 podróżnych, czyli o 3 398 108 mniej (-70,1%) niż w 2019 roku. Warto podkreślić, że w trakcie minionego roku prawie połowę pasażerów – dokładnie 651 854 – obsłużono podczas pierwszego kwartału, kiedy podróże lotnicze nie były jeszcze objęte obostrzeniami, które ze względu na pandemię zostały wprowadzone w Europie w drugiej połowie marca.
Z siatki połączeń regularnych Katowice Airport w 2020 roku skorzystało 990 987 podróżnych, czyli o 1 822 796 mniej (-64,8%) niż w 2019 roku.
Wśród dziesięciu najpopularniejszych kierunków znalazły się:
– Dortmund (137 979 podróżnych),
– Londyn-Luton (90 479),
– Eindhoven (64 260),
– Londyn-Stansted (53 050),
– Warszawa (40 517),
– Oslo-Torp (37 080),
– Kolonia-Bonn (32 071),
– Katania (28 118),
– Doncaster-Sheffield (26 053),
– Frankfurt (22 445).
Jeśli chodzi o państwa, to najwięcej osób linie lotnicze przewiozły w ruchu regularnym pomiędzy Katowice Airport a Wielką Brytanią, gdzie odnotowano 251 873 pasażerów, następne były Niemcy (199 776), potem Włochy (74 791), Holandia (70 097) oraz Ukraina (66 993).
W ramach ruchu czarterowego, na pyrzowickim lotnisku w 2020 roku obsłużono 428 946 pasażerów, czyli o 1 577 380 mniej (-78,6%) niż w roku 2019.
W trakcie dwunastu miesięcy minionego roku, dziesięcioma najpopularniejszymi kierunkami czarterowymi były:
– Antalya (54 903 podróżnych),
– Hurghada (45 580),
– Heraklion (32 953),
– Zakintos (30 934),
– Burgas (30 565),
– Rodos (27 277),
– Marsa Alam (24 890),
– Fuerteventura (15 413),
– Teneryfa (15 187),
– Warna (13 911).
W ramach siatki połączeń czarterowych najczęściej w minionym roku pasażerowie podróżowali pomiędzy Pyrzowicami, a następującymi państwami:
– Grecją (126 077),
– Egiptem (81 673),
– Turcją (66 912),
– Hiszpanią (50 883),
– Bułgarią (44 476).
REKORDOWE PRZEWOZY CARGO
W czasie pandemii koronawirusa jeszcze mocniej zaznaczyła się zaleta Katowice Airport jaką jest zdywersyfikowana infrastruktura, dzięki której działalność portu nie jest uzależniona tylko od jednego segmentu ruchu. GTL SA od 2007 roku konsekwentnie realizuje długofalowy plan rozbudowy lotniska, w ramach którego dostarcza klientom infrastrukturę nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego, ale także tą przeznaczoną pod realizację przeglądów technicznych samolotów oraz obsługę segmentu cargo.
W pandemicznym 2020 roku ruch towarowy, w przeciwieństwie do przewozów pasażerskich, nie podlegał żadnym ograniczeniom. Miniony rok w segmencie cargo był dla Katowice Airport rekordowy. Z i do Pyrzowic przewieziono 20 375 ton ładunków, to jest o 252 tony więcej (+1,2%) w porównaniu z rokiem 2019. Jest to najlepszy wynik w historii portu. Jednocześnie odnotowano rekordową liczbę startów i lądowań frachtowców.
W 2020 roku zanotowano 3 127 operacji samolotów cargo, to jest o 121 więcej (+4%) w porównaniu z 2019 rokiem. W oparciu o infrastrukturę pyrzowickiego lotniska bazy prowadzą tutaj największe firmy specjalizujące się w lotniczym transporcie ładunków, mowa o DHL Express, FedEx/TNT, UPS, Amazonie i Lufthansie Cargo. Każdy z tych podmiotów realizuje kilka razy w tygodniu regularne rejsy towarowe pomiędzy Pyrzowicami, a wybranymi europejskimi lotniskami.
Treść wpisu pochodzi z informacji prasowej lotniska