Emirates, największe międzynarodowe linie lotnicze świata, podsumowały kolejny rok rozwoju. 2015, który był 30. rokiem obecności przewoźnika na rynku, obfitował w przełomowe wydarzenia związane z flotą i siatką połączeń oraz inicjatywami na rzecz podniesienia jakości podróży.
Ponadto w minionym roku działalność Emirates w jeszcze większym stopniu wpłynęła na rozwój gospodarek i społeczności w obsługiwanych krajach.
Od stycznia 2015 Emirates przewiozły ponad 51,3 mln pasażerów, czyli o 9% więcej niż w tym samym okresie w poprzednim roku kalendarzowym.
W minionym roku przewoźnik wykonał 186 tys. lotów, średnio 3,6 tys. tygodniowo, pokonując łącznie ponad 824 mln kilometrów – równowartość ponad tysiąca podróży na Księżyc i z powrotem. Ponadto Emirates podały ponad 57 mln posiłków na trasach z Dubaju* i tylko w tym jednym mieście przyjęły ponad 35 mln sztuk bagażu.
W 2015 roku znacząco rozwinęliśmy działalność w wyznaczonym przez nas kierunku mimo konfliktów regionalnych, niekorzystnej sytuacji na rynku walutowym i utraty poczucia bezpieczeństwa przez przedsiębiorstwa i konsumentów na wielu rynkach na całym świecie. Nasz sposób myślenia w połączeniu ze strategią rozwoju floty i siatki połączeń ochroniły nas przed tymi trudnościami i pozwoliły maksymalnie wykorzystać nadarzające się okazje – powiedział prezes linii Emirates, Tim Clark, podsumowując ubiegłoroczne osiągnięcia.
Przez 30 lat działalności linie Emirates zawsze koncentrowały się na najważniejszych elementach swojej strategii: wydajnej flocie, działalności z wykorzystaniem strategicznego położenia i infrastruktury Dubaju, doskonałej ofercie produktów i usług dla naszych klientów oraz zatrudnianiu i zatrzymaniu najlepszych pracowników z całego świata. W dalszym ciągu będziemy wykorzystywali nasze atuty, wyznaczając nowe cele i wzorce zarówno dla naszej firmy, jak i całej branży – dodał Clark.
Strategiczne inwestycje w rozwój floty
W 2015 roku linie Emirates powiększyły swoją flotę o 26 nowych samolotów, w tym 15 Airbusów A380, 10 Boeingów 777-300ER i 1 Boeinga 777 Freighter, dysponując na koniec roku 246 maszynami.
W 2016 roku przewoźnik zamierza wycofać 26 samolotów. Działanie to ma na celu zapewnienie pasażerom najwyższego poziomu wygody i bezpieczeństwa. Ponadto młodsza flota będzie jeszcze bardziej przyjazna dla środowiska.
Po tym, gdy we wrześniu ubiegłego roku jednego dnia flota przewoźnika powiększona została o dwa Boeingi 777-300ER i Boeinga 777 Freighter, liczba samolotów modelu B777 odebranych przez Emirates wzrosła do 150. W rekordowej dostawie znalazł się również Airbus A380, umacniając pozycję przewoźnika jako największego operatora zarówno A380, jak i Boeingów 777 na świecie.
Podczas listopadowych targów Dubai Airshow linie Emirates zaprezentowały pierwszy na świecie A380 w konfiguracji dwuklasowej, który może przewieźć 615 pasażerów. W ciągu pięciu dni samolot odwiedziło 18 tys. gości. Obecnie obsługuje on połączenia do Kopenhagi i Bangkoku.
Międzynarodowe połączenia przez Dubaj
W 2015 roku przewoźnik rozszerzył swoją siatkę do 150 kierunków, otwierając sześć nowych połączeń pasażerskich: na Bali, do Multanu, Orlando, Meszhedu, Bolonii i portu Sabiha Gökçen w Stambule oraz trzy połączenia cargo do Ouagadougou (Burkina Faso), Columbus (Stany Zjednoczone) i Ciudad del Este (Paragwaj). Ponadto linie zwiększyły częstotliwość i oferowanie na wielu trasach.
W sierpniu przewoźnik ogłosił plany otwarcia połączenia do Panamy, które nastąpi 1 lutego 2016 roku. Będzie to najdłuższy na świecie pasażerski lot bezpośredni (17 godzin i 35 minut), a Panama zostanie pierwszym miastem obsługiwanym przez Emirates w Ameryce Środkowej.
W 2015 roku linie zwiększyły liczbę miast obsługiwanych przez sztandarowy A380 do 36. Dwupokładowce Emirates zaczęły latać do Perth, Düsseldorfu, Madrytu i Kopenhagi, a ponadto przewoźnik wprowadził dodatkowe połączenia A380 na 9 innych trasach na całym świecie, co spotkało się z dużym uznaniem pasażerów. W ciągu roku Emirates wykonały pokazowe loty A380 do siedmiu miast: Pragi, Tajpej, Brukseli, Sao Paulo, Kolonii, Manamy i Dohy.
Lepsza jakość podróży
Linie Emirates przeznaczają ponad 20 mln dolarów amerykańskich rocznie na instalację i obsługę systemów łączności pokładowej, które zapewniają dostęp do bezprzewodowego internetu w trakcie lotu. Tylko w tym roku z połączenia Wi-Fi na pokładzie Emirates skorzystały ponad 4 mln pasażerów, co świadczy o dużym zapotrzebowaniu na usługi telekomunikacyjne w trakcie podróży.
W sierpniu linie Emirates wprowadziły swój system rozrywki pokładowej najnowszej generacji na pokłady Boeingów 777-300ER, a od listopada mogą z niego korzystać pasażerowie lotów obsługiwanych przez Airbusy A380. System wyróżnia się największymi ekranami wbudowanymi w fotele w klasie pierwszej i ekonomicznej oraz trzykrotnie większą pojemnością danych, dzięki czemu oglądanie stało się jeszcze przyjemniejsze, a pasażerowie mają większy wybór oferty rozrywki pokładowej. Dodatkowo w kwietniu w klasie ekonomicznej pojawiły się nowe słuchawki.
W październiku Emirates we współpracy z luksusową włoską marką Bvlgari przygotowały dla pasażerów klasy pierwszej i biznes nowe zestawy akcesoriów. Z myślą o podróżujących z dziećmi, w listopadzie przewoźnik wydał nową serię maskotek Fly With Me Animals i zestawów podróżnika dla najmłodszych Fly With Me Lonely Planet Kids.
Ponadto Emirates rozszerzyły sieć poczekalni lotniskowych o porty lotnicze Tokio Narita i Los Angeles International. Obecnie na całym świecie znajduje się 38 poczekalni Emirates.
Aby ułatwić pasażerom dostęp do informacji na temat lotów i organizację podróży, linie Emirates wprowadziły własną aplikację na platformę Android i Apple Watch – ta druga stanowi dopełnienie popularnej aplikacji Emirates na iPhone. Przewoźnik uruchomił także mobilną wersję swojej strony w kilku językach, m.in. polskim, arabskim, hiszpańskim, francuskim, niemieckim, japońskim, rosyjskim, chińskim, tureckim, greckim, włoskim, koreańskim.
Emirates i rozwój gospodarczy
Linie Emirates niezmiennie przyczyniają się do rozwoju gospodarczego w obsługiwanych przez siebie krajach, oferując międzynarodowe połączenia lotnicze. Dzięki nim wzrastają obroty handlowe i ruch turystyczny, zatrudnienie bezpośrednie u przewoźnika i pośrednie w łańcuchu dostaw przemysłu lotniczego i w innych gałęziach gospodarki, w których transport lotniczy odgrywa zasadniczą rolę.
Do ważnego wydarzenia w tym zakresie doszło w 2015 roku, gdy Emirates ogłosiły zawarcie historycznej, wartej 9,2 mld dolarów (8,7 mld euro) umowy z Rolls-Roycem na dostawę silników Trent 900 do 50 Airbusów A380 i wykupienie długoterminowego pakietu TotalCare. Jest to największe zamówienie w historii Rolls-Royce?a i jedno z największych zleceń eksportowych dla firmy z Wielkiej Brytanii.
W listopadzie linie Emirates podpisały wartą 16 mld dolarów umowę OnPoint Solution? z GE Aviation na okres 12 lat, która obejmuje konserwację, naprawy i remonty (MRO) silników GE9X, które będą zasilały flotę 150 Boeingów 777X. To największa umowa typu MRO w historii Emirates i największe zamówienie linii lotniczej na silniki do samolotów komercyjnych w historii GE Aviation.
W marcu firma Frontier Economics opublikowała raport, według którego w latach 2013 i 2014 linie Emirates wygenerowały 6,8 mld euro PKB państw Unii Europejskiej, utrzymując ponad 85 tys. miejsc pracy. Na podstawie analizy międzynarodowego ruchu lotniczego Frontier stwierdził również, że Emirates oferują 220 unikalnych połączeń, których nie obsługuje żaden inny przewoźnik.
W listopadzie Narodowa Rada Stosowanych Badań Ekonomicznych (NCAER) w Indiach opublikowała wyniki analizy wpływu działalności Emirates na indyjską gospodarkę. NCAER szacuje, że Emirates przynoszą ponad 848 mln dolarów amerykańskich PKB tego kraju, utrzymując ponad 86 tys. miejsc pracy i wytwarzając niemal 1,7 mld dolarów przychodów z obrotu zagranicznego.
Emirates a społeczności i ich pasje
Emirates pozostają największą marką lotniczą na świecie. Według raportu Brand Finance Global 500 jej wartość w 2015 roku wzrosła o ponad 21% do 6,6 mld dolarów amerykańskich. W minionym roku Emirates sponsorowały wiele imprez, drużyn i wydarzeń sportowych oraz innych inicjatyw, które zbliżyły przewoźnika do klientów.
Linie zwiększyły swoje zaangażowanie w piłkę nożną, zostając głównym partnerem Pucharu Anglii – FA Cup, który do 2018 roku będzie nosił nazwę Emirates FA Cup. Ponadto Emirates ogłosiły podpisanie trzyletniej umowy, wartej 25 mln dirhamów, z Arabian Gulf League, na podstawie której zostały oficjalnym partnerem i przewoźnikiem ligi. W Portugalii Emirates rozszerzyły swoją umowę sponsorską z Benfiką Lizbona, a logo przewoźnika trafiło na klubowe koszulki. Pod koniec roku personel pokładowy Emirates wzbudził entuzjazm kibiców Benfiki żartobliwą demonstracją zasad kibicowania drużynie, która zdobyła serca fanów i podbiła portale społecznościowe.
W rozgrywkach tenisowych Emirates podniosły rangę współpracy z ATP, zostając partnerem Premium turniejów ATP World Tour od 2016 roku. Pięcioletnie porozumienie jest największą umową sponsorską w historii ATP.
W maju linie Emirates rozpoczęły kampanię BeThere z udziałem swoich pracowników-globtroterów, którzy w ciągu ponad pół roku odwiedzili różne kierunki z siatki połączeń przewoźnika. Intensywnie dokumentowali oni swoją podróż, nadając miastom wyjątkowego charakteru w relacji z wyprawy śladami swoich zamiłowań – od kulinariów i sportu, poprzez muzykę i modę, po turystykę przygodową. W październiku Emirates zaprezentowały długo wyczekiwaną reklamę telewizyjną z udziałem hollywoodzkiej aktorki, reżyserki i producentki filmowej Jennifer Aniston. Reklama została przyjęta z dużym uznaniem. Na ukoronowanie minionego roku odbył się niezwykły pokaz umiejętności lotniczych w wykonaniu pilotów sztandarowego samolotu Emirates A380 i duetu Jetman Dubai, którzy przelecieli w szyku nad najbardziej charakterystycznymi obiektami Dubaju. Lot odbił się szerokim echem w mediach społecznościowych.
Emirates zwiększyły w minionym roku swoje zaangażowanie w ochronę środowiska, nawiązując współpracę z United for Wildlife, organizacją zrzeszającą największe na świecie fundacje działające na rzecz przyrody, w zakresie zwalczania nielegalnego handlu zwierzętami. Przewoźnik ozdobił dwa Airbusy A380 specjalną kalkomanią z wizerunkami zagrożonych gatunków, aby zwrócić uwagę całego świata na ten problem. Ponadto linie Emirates wspólnie z międzynarodowymi organizacjami przeprowadziły kampanie informacyjne w zakresie szkolenia i wyposażenia pracowników obsługi naziemnej i cargo, które prowadzić mają do skuteczniejszej identyfikacji produktów pochodzenia zwierzęcego nielegalnie przewożonych drogą lotniczą.
W Dubaju linie Emirates zostały sponsorem serialu dokumentalnego pt. “The Last Wilderness of the UAE”, poświęconego niezwykłej różnorodności biologicznej Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Premierę dokumentu zaplanowano na koniec 2016 roku.
*Dane na temat lotów dotyczą roku kalendarzowego 2015
*Dane dotyczące cateringu obejmują wyłącznie posiłki ładowane w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Dubaju i nie uwzględniają posiłków ładowanych w innych miastach.
Od momentu założenia w 1985 r. linie Emirates otrzymały ponad 500 międzynarodowych nagród za niezrównanej jakości obsługę pasażera.
Przewoźnik stale i dynamicznie się rozwija odnotowując zyski nieprzerwanie od ostatnich 27 lat. W roku podatkowym 2014-15 linie Emirates – przy całkowitej niezależności finansowej i bez ochrony ze strony państwa – przewiozły 49,3 mln pasażerów i odnotowały zysk netto w wysokości 1,5 mld dolarów amerykańskich, a dochody Grupy Emirates wzrosły o 10 procent do poziomu 96,5 mld dirhamów (26,3 mld dolarów amerykańskich).
Linie Emirates mają siedzibę w Dubaju, jednym z niewielu miast na świecie, które realizuje politykę otwartych przestworzy, i obok 150 innych linii lotniczych prowadzą działalność na zasadach swobodnej i uczciwej konkurencji.
Flota linii składa się z 246 szerokokadłubowych maszyn, w tym 15 samolotów towarowych, i należy do najmłodszych w przestworzach. Przewoźnik planuje powiększyć ją ponad dwukrotnie do roku 2020. Obecnie linie Emirates oczekują na dostawę 258 samolotów o wartości 122 mld dolarów amerykańskich według cen katalogowych.
Linie Emirates obsługują loty w 150 kierunkach w 80 krajach Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji Południowej, Dalekiego Wschodu i Australazji.