Komisja Europejska formalnie i oficjalnie zaakceptowała pomoc publiczną dla PLL LOT. Komisja Europejska uznała, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln złotych (ok. 200 mln euro), którą Polska planuje przyznać (a część już przyznała) na rzecz LOT-u jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. Oznacza to także, że według Komisji plan restrukturyzacji LOT-u umożliwi spółce odzyskanie długoterminowej rentowności bez nadmiernych zakłóceń konkurencji na jednolitym rynku.
Pierwsza transza pomocy wyniosła ok 400 mln złotych wypłaconych w 2012. Dzięki pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej, PLL LOT będzie mógł otrzymać drugą transzę pomocy – o ile oczywiście się o nią zwróci.
To bardzo ważny dzień dla LOT-u. Dzisiejsza decyzja potwierdza, że otrzymaliśmy pomoc zgodnie z prawem i że nasz Plan Restrukturyzacji realizujemy w całkowitej zgodzie z przepisami Unii Europejskiej. Opisane w tym dokumencie działania zapewniają długoterminową konkurencyjność LOT, nie powodując zakłócenia wspólnego rynku i konkurencji – mówi Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT. – Dziękuję przede wszystkim pasażerom, którzy doceniając nasze nowe produkty i usługi, wierzą w zmiany, jakie wdrażamy. Nasze poprawiające się wyniki są m.in. odzwierciedleniem ich uznania. LOT stał się nowoczesnym europejskim przewoźnikiem sieciowym, łączącym Polskę oraz Europę Centralną i Wschodnią z kluczowymi miejscami na świecie.
Dzisiejsza decyzja kończy formalne postępowanie wobec PLL LOT. Spółka nadal konsekwentnie realizuje Plan Restrukturyzacji, a Komisja Europejska będzie nadal ten proces monitorować. Z formalnego punktu widzenia restrukturyzacja LOT-u zakończy się w październiku 2015 roku. Zakładamy, że w najbliższym czasie od opublikowania dzisiejszej decyzji Komisja Europejska wyda jeszcze jej uzasadnienie – czyli dokument, który będzie określał szczegółowo warunki zgody na pomoc publiczną dla LOT-u.
Wiceprzewodniczący Komisji Joaquín Almunia, odpowiedzialny za politykę konkurencji, powiedział: “LOT przygotował wiarygodny plan restrukturyzacji, który powinien doprowadzić do odzyskania przez niego rentowności w niedalekiej przyszłości. Jednocześnie przewoźnik zlikwiduje loty na niektórych rentownych trasach i odstąpi prawa do lądowania (tzw. sloty) na kilku lotniskach o dużym natężeniu ruchu, co wpłynie korzystnie na pozycję konkurencyjną innych linii i zmniejszy zakłócenia konkurencji spowodowane udzieleniem pomocy publicznej.”
Więcej informacji można znaleźć w informacji prasowej Komisji Europejskiej.